Dworzec zszedł do podziemia

fot: mat. prasowe PKP, K. Konstantynowicz, 8.02.14
Od wielu lat dworzec kolejowy Kraków Główny wymagał modernizacji. W końcu udało się to zrobić dzięki Funduszom Europejskim. I to jak zrobiono! Dziś jest to pierwszy tego typu obiekt w Polsce znajdujący się pod powierzchnią peronów, a zarazem jeden z najnowocześniejszych węzłów komunikacyjnych w kraju.
Myślisz "poprzedni dworzec kolejowy Kraków Główny", mówisz "zabytkowy budynek". Może był ładny, ale od dawna nie był funkcjonalny w tej lokalizacji.
- Pierwsze pomysły na budowę Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego z nowym dworcem kolejowym, tunelami dla samochodów i tramwajów, nowym dworcem autobusowym, drogami dojazdowymi itp. pojawiły się w latach 70. ubiegłego wieku - mówi Filip Szatanik, Zastępca Dyrektora ds. Informacji w Urzędzie Miasta Krakowa.
AMBITNE PLANY
Wtedy nie udało się zrealizować tych planów, m.in. z powodu braku pieniędzy. Te w końcu znaleziono w Funduszach Europejskich. Pięć lat temu można było zacząć budowę zupełnie nowego dworca.
Cel projektu? Przede wszystkim zintegrowanie kolei lokalnej, dalekobieżnej, komunikacji miejskiej, a także autokarowej komunikacji krajowej i międzynarodowej.
- Dworzec zwiększy spójność transportową regionu i aglomeracji krakowskiej oraz poprawi dostępność Krakowa i aglomeracji krakowskiej w Unii Europejskiej. Realizacja przedsięwzięcia przyniesie także wymierne korzyści ekonomiczno-społeczne, m.in. w postaci oszczędności czasu oczekiwania na pociąg, dojścia na poziom peronów, oczekiwania w kolejce po bilet, przejścia tunelami dla pieszych - informuje Paweł Szaciłło, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Dworzec jest jedną z największych inwestycji zrealizowanych przez PKP S.A., choć jego lokalizacja zmieniła się niewiele. Koszty? 133,85 mln zł, w tym prawie 60 mln zł z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.

K. Konstantynowicz, 8.02.14
EWENEMENT NA SKALĘ EUROPEJSKĄ
Umowa o dofinansowanie projektu ze środków unijnych została podpisana we wrześniu 2010 r. Początkowo zostały przeprowadzone prace związane m.in. z rozbiórką i naprawą istniejącej konstrukcji budynku. Kolejny etap objął roboty instalacyjne i wykończeniowe, a także montaż systemu dźwiękowej i wizualnej informacji dla podróżnych.
- Budynek jest ulokowany pod ziemią [na poziomie -2 - przyp. red.], więc mamy do czynienia z rozwiązaniem nietypowym na skalę europejską. Realizacja takiego projektu była wyzwaniem samym w sobie. Kolejne stanowiła konieczność wyciszenia całej trakcji znajdującej się nad dworcem - opisuje Katarzyna Mazurkiewicz, rzecznik prasowy PKP S.A.
Z podziemia na każdy z pięciu peronów usytuowanych na poziomie 0 prowadzą windy, schody ruchome i schody tradycyjne. Dotarcie do pociągu jest znacznie szybsze niż wcześniej. Zintegrowanie nowego obiektu ze środkami komunikacji miejskiej i podmiejskiej ułatwia w dużym stopniu ewentualne przesiadki i poprawia komfort podróżowania.
- Pasażerowie oraz turyści mogą dostać się w każde miejsce w Krakowie, ale też np. do Wieliczki. Od 1 lipca przy Dworcu Głównym PKP działa Punkt Sprzedaży Biletów, w którym dostępne są nie tylko wszystkie rodzaje biletów, ale też materiały informacyjne ułatwiające korzystanie z komunikacji miejskiej - mówi Lilianna Jakiel z Działu Organizacji i Zarządzania w MPK S.A. w Krakowie.
Więcej zdjęć oraz informacji o dworcu w Krakowie - zobacz na następnej stronie