Dworzec zszedł do podziemia

fot: mat. prasowe PKP, K. Konstantynowicz, 8.02.14
CZAS NA ZAKUPY I ODPOCZYNEK
Łączna powierzchnia przestrzeni komercyjnej na terenie czteropoziomowego (2 pod i 2 nad ziemią) kompleksu wynosi 3830 m². W porównaniu do poprzedniego dworca, liczba lokali handlowo-usługowych została zwiększona z dziesięciu do czterdziestu. Ponadto stworzono pokoje dla matek z dziećmi.
- Obiekt jest w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, od specjalnie oznaczonych tras ruchu (guzki-taśmy), poprzez pochylnie zejściowe, pętle indukcyjne dla słabosłyszących, po specjalnie obniżone okienka kasowe - informuje Katarzyna Mazurkiewicz.
Chętni mają do dyspozycji m.in. 28 kas biletowych, Centrum Obsługi Klienta, punkty informacyjne, skrytki bagażowe oraz darmowe Wi-Fi. Na trzech antresolach zlokalizowane są poczekalnie z widokiem na cały dworzec. Jedną z atrakcji jest możliwość wypożyczenia książki z półki bookcrossingowej.

K. Konstantynowicz, 8.02.14
Wszystko w jednym miejscu
Nie obeszło się bez trudności. Pierwotny plan zakładał, że budowa nowoczesnego obiektu o całkowitej powierzchni 12 630,39 m² zakończy się w drugim kwartale 2012 r. Jednak komplikacje, wynikające m.in. z problemów finansowych generalnego wykonawcy, przyczyniły się do opóźnień. Konieczny okazał się wybór nowego wykonawcy. W efekcie otwarcie dla pasażerów nastąpiło w lutym 2014 r.
Uruchomienie nowego dworca Kraków Główny było ostatnim, a zarazem najtrudniejszym etapem tworzenia Zintegrowanego Centrum Transportu oraz budowy Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego. Wcześniej w tej części miasta przebudowano układ komunikacyjny po wschodniej i zachodniej stronie magistrali kolejowej. Pod nią zostały poprowadzone podziemne tunele: drogowy i tramwajowy dla linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju północ – południe.
- Od strony ul. Bosackiej powstał Regionalny Dworzec Autobusowy. Natomiast od strony ul. Pawiej dominuje obecnie nowoczesna przestrzeń handlowa, hotelowa i mieszkalna. Komunikację z tą częścią Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego ułatwia nowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Pawiej - opisuje Filip Szatanik.
W nowym dworcu nie zapomniano o starym. Połączenie tradycji z nowoczesnością stanowi dwumetrowy globus. Od 1996 r. był symbolem poprzedniego obiektu. W 2004 r. został zdemontowany w związku z budową Galerii Krakowskiej i przebudową pobliskiego terenu.
- Przez pewien czas można było go podziwiać przed wejściem do Sekcji Eksploatacji PKP PLK przy ul. Wita Stwosza. Po zakończeniu prac związanych z budową nowego dworca, znów pojawił się w budynku. Stał się jego wizytówką, tzw. meeting pointem - mówi Katarzyna Mazurkiewicz.
NOWE DWORCE ZA NOWE FUNDUSZE
Być może wkrótce kolejne miasta wzbogacą się o nowoczesne dworce kolejowe. Pieniądze na remonty znajdą, tak jak Kraków, w Funduszach Europejskich. W nowym programie Infrastruktura i Środowisko na poprawę infrastruktury kolejowej przeznaczono 5 mld euro.
Część z tych środków ma trafić na modernizację dworców i przystanków kolejowych. Fundusze sfinansują m.in. dostosowanie dworców do potrzeb osób niepełnosprawnych, wprowadzenia systemów dynamicznej informacji pasażerskiej czy ulepszenie usług dla pasażerów takich jak np. kupno biletu lub przechowanie bagażu. Co z pozostałymi środkami? Te głównie sfinansują modernizację linii kolejowych i zakup nowego taboru.
Więcej informacji zdobędziesz na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl oraz w Sieci Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich.