1080
Maciej Kusznierewicz 02.06.2015

Zobacz, jak działa w pełni elektryczny autobus

Znana z produkcji autobusów, tramwajów i trolejbusów firma Solaris stworzyła w pełni elektryczny pojazd. Choć jest zasilany prądem, w niczym nie ustępuje spalinowym odpowiednikom, a pod wieloma względami je przewyższa.

Podpoznański Solaris, który jest czołowym w Europie producentem pojazdów komunikacji publicznej, istnieje od 1996 r. Początkowo koncentrował się na autobusach spalinowych. Z czasem rozszerzał ofertę o trolejbusy i tramwaje. Naturalnym kierunkiem rozwoju firmy założonej przez Solange i Krzysztofa Olszewskich były pojazdy z napędem alternatywnym.

Wydajne i niskokosztowe

1 z 4 Następny
Wydajne i niskokosztowe

fot: (mat.prasowe Solaris)

W 2010 r. bolechowscy projektanci i inżynierowie we współpracy z naukowcami z Politechniki Poznańskiej rozpoczęli prace nad autobusem w pełni zasilanym energią elektryczną. Skąd pomysł na coś takiego? – W porównaniu do pojazdów spalinowych te na prąd są znacznie bardziej efektywne i tańsze w eksploatacji. Do pokonania jednego kilometra te pierwsze potrzebują około 4,5 kilowatogodziny energii, z kolei elektryczne około jednej kilowatogodziny. W praktyce oznacza to, że przejechanie tego samego dystansu autobusem elektrycznym jest od trzech do pięciu razy tańsze niż jazda autobusem spalinowym – argumentuje Mateusz Figaszewski z Solaris Bus & Coach.

Solaris Urbino electric miał być pierwszym polskim  autobusem całkowicie elektrycznym. Bazą do budowy innowacyjnego pojazdu był niskowejściowy Solaris Alpino o długości 8,9 metra. Przy  zmianie napędu największym wyzwaniem było opracowanie baterii i sposobu jej ładowania. Chodziło bowiem nie o napęd mieszany, lecz  w pełni elektryczny. W tym rozwiązaniu prąd nie tylko zasila silnik, ale także inne układy: ogrzewanie, klimatyzację, wspomaganie kierownicy, sterowanie drzwiami, oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne.

Komentarze1080

Popularne Najnowsze

Gość 3 czerwca 2015 00:39:50
363 97
W ostatnich chwilach PO i PSL chyba to dzieło utrącą podatkami, bo zagrażałoby koncernom zagranicznym i będzie jak zwykle.
Pokaż cały komentarz
kazik 8 czerwca 2015 20:20:03
12 9
Ale na szczęście przyjdzie duda z pisem i poświęcą i uratują alleluja!!!
Pokaż cały komentarz
Troll ze Smoczej Jamy. 9 czerwca 2015 14:07:08
8 2
Jak na razie to Solaris ma się dobrze i zapraszam do Krakowa gdzie praktycznie 90% taboru MPK to Solarisy.
Pokaż cały komentarz
ot co! 9 czerwca 2015 17:20:40
13 13
największe póki co sukcesy Solarisa, Pesy i Newagu przypadają na czas rządów PO i PSL więc przestań bredzić PiSowski trollu
Pokaż cały komentarz
asd 13 czerwca 2015 13:57:57
5 8
Bo pewnie wlasciele zwiazany z PO lub PSL inaczej by juz jechali podatkami jak KGHM lub inne spolki skarbu panstwa
Pokaż cały komentarz
pepe11 20 czerwca 2015 20:47:40
4 3
pisowski aparatczyk ujada
Pokaż cały komentarz
Gość 21 czerwca 2015 12:00:29
1 1
raczej unia zabroni i nakaże sprzedaż projektu technologii i patentu do niemiec po to by sprzedawać polsce za grube milionusy
Pokaż cały komentarz
Gość 24 czerwca 2015 16:11:50
0 1
Daje sdjskxmzkdjdjdkzc
“55
='(
5
(5%'===%(( /85/
555
))
5

'6=%%5
!'6)6'455(5%5'6%5
?
Pokaż cały komentarz
to ja 2 czerwca 2015 20:41:42
245 12
Elektryczne autobusy robi też Ursus w Lublinie razem z Politechniką Lubelską
Pokaż cały komentarz
Irek 2 czerwca 2015 22:08:58
25 8
Dokładnie.Mój syn jest konstruktorem całej elektroniki do sterowania tymże autobusem.
Przeszedł już dwa testy certyfikatów.Podzespoły sterownicze wykonuje firma z Łodzi "Enika" w której syn jest konstruktorem elektronikiem. Pojazd jest skonstruowany z wykorzystaniem energi hamowania i rozbiegu do doładowywania akumulatorów, czego nie ma w Solaris.
Pokaż cały komentarz
Gość 7 czerwca 2015 23:12:25
12 45
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
Pozdro 8 czerwca 2015 11:52:30
46 2
Nie ważne czy z Lublina czy z Poznania. Przede wszystkim z POLSKI. I tak trzeba na to patrzeć!!!
Pokaż cały komentarz
zzz 8 czerwca 2015 12:48:25
3 8
To moje kondolencje. Enika popisała się a właściwie cały czas się popisuje w gdyńskich trolejbusach - tragedia, tak zawodnego napędu nie robiła dotąd żadna firma.
Pokaż cały komentarz
ad 8 czerwca 2015 22:19:18
1 3
Firma Bogdan jest związana z Poroszenko, a rola uczelni w tym jest minimala
Pokaż cały komentarz
inż 9 czerwca 2015 10:41:14
3 1
Nie prawda elektryczne Solaris odzyskują energię podczas hamowania. Zresztą nie tylko elektryki bo hybrydy również.
Pokaż cały komentarz
yogi 9 czerwca 2015 14:03:41
1 3
To jak nie hamują to energii ni ma.
Pokaż cały komentarz
:))) 9 czerwca 2015 17:21:41
6 1
pierwsze słyszę żeby burak kupował ziemniaki
Pokaż cały komentarz
PG 11 czerwca 2015 22:16:31
1 2
Gdynia to porażka, ale nie mówi się o napędach ze śląska - ok 75 tramwajów, nowych betach z Poznania i Szczecina.... no i Enika już ma dwa E-busy
Pokaż cały komentarz
tajoj 18 czerwca 2015 21:27:38
3 0
Ziemniaki to w Poznaniu chyba. Tzn . pyry ...
Pokaż cały komentarz
tajoj 18 czerwca 2015 21:27:44
2 1
Ziemniaki to w Poznaniu chyba. Tzn . pyry ...
Pokaż cały komentarz
Gość 2 czerwca 2015 20:12:44
204 6
Ciekawe, który będzie sobie lepiej radził Solaric electric czy Ursus Ekovolt.
Pokaż cały komentarz
Gość 7 czerwca 2015 23:11:49
4 15
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
Gość 7 czerwca 2015 23:27:35
10 10
Weź Pan zejdź na ziemie! Olbrzymie zakłady Solarisa z setkami inżynierów i olbrzymim doświadczeniem kontra zakładzik Ursusa pod przysłowiową strzechą w której co to nie oni już produkują... wróć... sporwadzają do Lublina z Chin
Pokaż cały komentarz
60 8 czerwca 2015 12:38:24
4 6
Ursus nie ma zaplecza inż - tech, najlepsze osiągnięcia mieli w zwalnianiu ludzi a jak się obudzili z ręką w nocniku to oparli się o chińczyków, traktory - niewypał, samochody - niewypał, teraz biorą się za autobusy. Oni całe życie jako holding Polmot handlowali, o produkcji nie mieli pojęcia i tak zostało.
Pokaż cały komentarz
Gość 8 czerwca 2015 23:02:53
1 1
bul s**t co napisałeś
Pokaż cały komentarz
alladyn-solar-batt 12 czerwca 2015 10:49:14
2 4
Dokładnie - poziom wiedzy na ten temat wszystkicj Polskich producentów (razem wzietych) tojedna trzecia jednej tylko chińskiej BYD. No ale z kim tutaj dyskutować - zadnej wiedzy nie mają w czasch gdy w internecie jej pelno, ale wykrzykuja, polskie, polske, polskie....Masz rację co do BYD, które w dróznieniu od każdego z polskich producentów jest przede wszyskim 6-stym na świecie producentem akumulatorów, co procentuje doświadczeniem. Polscy producenci, gdy pobuduja Polska fabrykę (jak BYD) akumulatorow LiYo - zdobendą to doświadczenie po 10 latach produkcji i sprzedaży. Ale do tego nigdy nie dojdzie w morzu samozachwytu i samouwielbienia z faktu, że udało się z CUDZYCH podzespołów ,,zszyć'' cos co jeździ...
Pokaż cały komentarz
Gość 21 czerwca 2015 14:53:27
1 0
A czy samolot Boeing to ma chusteczki pokładowe u nich produkowane? Sprawdź jak się projektuje i produkuje skomplikowane 'dobra' i ile czasu zajmuje wprowadzenie nowych technologii. Polska to dla ciebie zawsze była murowana? Powodzenia dla ludzi, którzy w Polsce osiągają coś zamiast narzekać.
Pokaż cały komentarz
Gość 3 czerwca 2015 06:50:50
146 46
Autobusy powinny być na węgiel !
Pokaż cały komentarz
lech 3 czerwca 2015 09:17:12
7 5
A ty, to pewnie używasz koksu lub innego dopalacza?
Pokaż cały komentarz
Rafał 7 czerwca 2015 21:04:37
10 1
No i te właśnie są (przynajmniej w Polsce)!
Ładowane prądem z sieci energetycznej prosto z elektrowni, a przecież elektrownie w Polsce oparte są głównie właśnie na węglu.
Pokaż cały komentarz
klm 7 czerwca 2015 21:14:44
2 3
W moskfie !!!!!!!!!
Pokaż cały komentarz
Gość 7 czerwca 2015 21:22:27
4 1
Ja się zgadzam z przedmówcą. Zrobić na węgiel a spalanie roczne to 1 kg węgla... I będzie git !
Pokaż cały komentarz
Górnik 7 czerwca 2015 23:11:46
7 3
No i właśnie ten autobus jest na węgiel w 86,4%.
Pokaż cały komentarz
kolo 8 czerwca 2015 09:18:28
5 2
Jest na węgiel przetworzony w elektrowniach...
Pokaż cały komentarz
Gość 8 czerwca 2015 15:12:27
2 5
na niemiecki wegiel tusku zalatwi
Pokaż cały komentarz
a nie 9 czerwca 2015 13:20:43
1 2
Powinny być na węgiel i nuklrarne
Pokaż cały komentarz
misiu 20 czerwca 2015 22:15:17
0 1
zajefajne !
Pokaż cały komentarz
Gość 2 czerwca 2015 21:15:14
98 10
ok super...
Pokaż cały komentarz
Johan 3 czerwca 2015 08:09:07
83 2
jeśli wyprowadzą silniki poza bryłę autobusu to będzie jeszcze większy sukces !! Myślę tu o umieszczeniu silnika w każdym kole(obręczy) . Japończycy to już zrobili w testach !!
Pokaż cały komentarz
ddd 8 czerwca 2015 08:47:57
8 2
A chińczycy w motorowerach :)
Pokaż cały komentarz
zzz 8 czerwca 2015 12:46:39
6 1
W Europie próbował Neoplan - nie sprawdziło się. Za duża masa do resorowania, za duża wrażliwość na warunki środowiskowe.
Pokaż cały komentarz
red68 8 czerwca 2015 13:52:23
6 3
BDY K-9 ma napęd w piastach. Ma też dożo lepsze baterie.
http://www.byd-auto.pl/ebus.php

Ale trzymam kciuki za Polskie firmy
Pokaż cały komentarz
dfd 8 czerwca 2015 23:10:22
4 0
Nie masz pojęcia o czym piszesz, silnik w kole łatwo zamontowac ale jest to masa nieresorowana
Pokaż cały komentarz
inż 9 czerwca 2015 10:44:14
3 1
I ton również jest realizowanie. Solaris posiadają rozwiązanie z silnikami umieszczonymi w piaskach kół
Pokaż cały komentarz
Gość 9 czerwca 2015 11:34:30
3 0
Silniki w kole są dobre wyłącznie do przeróbki istniejących nieelektrycznych pojazdów. Wystarczy zamiana koła. Ale poza tym - to żadna rewelacja.
Pokaż cały komentarz
Lol. 9 czerwca 2015 14:08:55
2 0
A Solarisy mają napęd w Jagiellonach. >:)
Pokaż cały komentarz
Gość 9 czerwca 2015 16:28:13
1 0
Po co?
Pokaż cały komentarz
Gość 10 czerwca 2015 09:39:04
2 0
Przy tak dziurawych drogach taki silnik długo nie pociągnie.
Pokaż cały komentarz
arek 12 czerwca 2015 08:40:17
1 0
Za duża masa nieresorowana i brak przekładni.
Pokaż cały komentarz
alladyn-solar-batt 12 czerwca 2015 10:55:12
3 3
polskie barany Cię minusują tylko za to, że napisałeś oczywistą prawdę. Z prawdą ,,polaczek-minusaczek'' nie umie się pogodzić. BYD do przetargu w Warszawie ,,podstawił'' autobusy o zasiegu 300 km. Solaris w tym czasie ,,podstawił'' o zasiegu 150 km (dla miasta, które nie ma infrastruktury do ładowania ,,po trasie'' to kluczowe z uwagi na utratę żywotności akumulatorow przy głebokich rozładowaniach''
Pokaż cały komentarz
Gapowicz 2 czerwca 2015 22:49:17
83 4
Super,gdzie to cudo jeździ ?
Pokaż cały komentarz
aa 8 czerwca 2015 16:34:47
3 1
Warszawa, Jaworzno, Ostrołęka, Inowrocław
Pokaż cały komentarz
Gość 9 czerwca 2015 14:07:39
1 0
Kraków.
Pokaż cały komentarz
Joj 12 czerwca 2015 08:36:26
3 1
Tylko na trasie warszawa-warszawa, bo ten autobus jest tylko dla warszawy i tylko warszawiacy i ich rodzony moga nim jezdzic. I jeszcze bardzo wazne, zeby w kolach bylo tylko warszawskie powietrze
Pokaż cały komentarz
alladyn-solar-batt 12 czerwca 2015 10:50:56
0 0
W Warszawie od roku z hakiem na 222 jeździ chińskie BYD. Solaris nie jeździ. Dopiero może bedzie jeździł.
Pokaż cały komentarz
Gość 21 czerwca 2015 09:20:48
0 0
w czarnej doopie
Pokaż cały komentarz
Pokaż więcej komentarzy
Nowe pieniądze z UE dla przedsiębiorców. Sprawdź, jak je otrzymać

Nowe pieniądze z UE dla przedsiębiorców. Sprawdź, jak je otrzymać

W nowej finansowej perspektywie unijnej więcej pieniędzy będzie przeznaczone na wsparcie dla przedsiębiorców w postaci instrumentów zwrotnych. Czyli nieco odmiennie niż poprzednio. Różnice tłumaczy
Unijne środki czekają na przedsiębiorców. Wnioskuj nawet na drugim końcu Polski

Unijne środki czekają na przedsiębiorców. Wnioskuj nawet na drugim końcu Polski

Webinarium testowe widok

Webinarium testowe widok

Unijne pieniądze dla firm. Bez zbędnych formalności!

Unijne pieniądze dla firm. Bez zbędnych formalności!

Już za kilka miesięcy zostaną rozpisane pierwsze konkursy na pieniądze dla przedsiębiorców, w ramach kolejnej transzy funduszy unijnych, zaplanowanych na lata 2014-2020. Tym razem pieniądze mają się

pokaż więcej