190
Redakcja 29.01.2015

Unia Europejska będzie wspierać... producentów gier komputerowych

Unia Europejska będzie wspierać... producentów gier komputerowych

fot: Pixabay.com

Zwiększyła się liczba Krajowych Inteligentnych Specjalizacji. Na listę wpisano "Innowacyjne Technologie Kreacyjne". To oznacza, że na wsparcie z Funduszy Europejskich mogą liczyć firmy inwestujące na przykład we wzornictwo lub producenci gier komputerowych.

Inteligentne specjalizacje to wybrane dziedziny nauki i gospodarki, które w danym regionie lub państwie już są dobrze  rozwinięte i stanowią o przewadze konkurencyjnej. Co więcej, dane państwo czy region (inteligentne specjalizacje  są wyznaczane na tych dwóch poziomach) będzie mocniej inwestowało w dalszy rozwój tych obszarów. Dzięki temu ma się zwiększyć innowacyjność i konkurencyjność całej gospodarki.

Niedawno na listę polskich Krajowych Inteligentnych Specjalizacji wpisano kolejną pozycję - "Innowacyjne Technologie Kreacyjne". Nowa specjalizacja obejmie wzornictwo, gry komputerowe oraz produkcję audio-wizualną.

W praktyce  oznacza to, że firmy inwestujące w te dziedziny będą mogły się starać o środki finansowe z Programu Inteligentny Rozwój oraz z programów regionalnych. Na wsparcie mogą liczyć np. producenci gier komputerowych, projektanci (mebli, ubrań czy urządzeń), a także uczelnie prowadzące badania w tym zakresie.

Prócz technologii kreacyjnych na liście znajduje się już 18 innych pozycji pogrupowanych w pięć branż: zdrowe społeczeństwo, gospodarka rolno-spożywcza, leśno-drzewna i środowiskowa, zrównoważona energetyka, surowce naturalne i gospodarka odpadami oraz innowacyjne technologie i procesy przemysłowe.

Więcej informacji zdobędziesz na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl oraz w Sieci Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich.

190 Co sądzisz? Zajrzyj do komentarzy

Komentarze190

Popularne Najnowsze

Gość 3 lutego 2015 22:35:46
90 6
cyt: "na wsparcie z Funduszy Europejskich mogą liczyć..."
- Liczyć może każdy, ale otrzymają i tak tylko sami swoi...
Pokaż cały komentarz
gsc 2 lutego 2015 21:12:32
87 27
Niech nic juz nie wspiera bo takich g....en jak teraz plodza niedzielni deweloperzy to świat nie widział, gdzie te HITY z lat 90 gdzie ta pasja i miłość do gier, gdzie Diablo, StarCraft, Half life i multum innych przepysznych tytułów, teraz tylko wala enty clon call'a dla debili z grzywka na łbie i rurkach
Pokaż cały komentarz
pałki kurczaka 3 lutego 2015 05:13:12
11 3
dokładnie, teraz marne strzelanki robią. Kiedyś w latach przed 2000 r. to były prawdziwe gry z fabułą.
Pokaż cały komentarz
Gość 3 lutego 2015 15:55:25
19 2
Dalej sa takie gry. A Wiedzmin 1,2 no i przyszly 3 ? Skyrim np? Teraz jest po prostu wiecej gier, stad ciezej znalesc jakas dobra. Poza tym, rynek w ciagu tych 15 lat sie zmienil.
Pokaż cały komentarz
NES 3 lutego 2015 20:36:45
16 1
Stary dziadek jesteś to co się dziwisz ;) Ograłeś już wszystko co było do ogrania to stałeś się bardziej wymagający. Też mam podobnie
Pokaż cały komentarz
Eljot 2 3 lutego 2015 20:38:14
8 0
Wydaje mi się, że wsparcie nie będzie dla największych firm na rynku tylko tzw indie developerów, małych firm itd. Przynajmniej tak powinno być, jeśli ma to służyć rozwojowi
Pokaż cały komentarz
Gość 4 lutego 2015 17:42:29
7 0
Taaaaaa, tak samo filmy nie te i muzyka nie ta. A młodzież! Grrrr...
Bez przesady, są nowe gry, nie tak znane i nie tak rozsławianie i nie tylko strzelanki, które naprawdę są dobre. No ale...
Pokaż cały komentarz
nawrot 5 lutego 2015 12:08:27
3 0
Dokladnie wystarczy pogrzebac na steamie, tam jest masa dobrych gier z pomyslem w cenie okolo 10$. Tyle ze nie wygladaja jak te za 60$+ ale maja zamiast 6 dlc fabule i grywalnosc,
Pokaż cały komentarz
Gość 5 lutego 2015 19:52:31
6 1
gdzie? nigdzie :P technologia i wymogi graczy poszły tak do przodu, że to co nas cieszyło w 90 latach teraz nas jedynie irytuje. Spróbuj zagrać w Diablo 1 lub inny tytuł z tamtych czasów a zobaczysz o czym mówię. Co do technologii, w latach 90 robienie gier na prywatnym silniku było czymś godnym podziwu a teraz to wręcz obciach. Jeśli chodzi o HITY to aby zrobić taki HIT (grę AAA) trzeba poświęcić 10-200mln zł a na taką kwotę mało kto posiada więc ludzie dłubią w domu gnioty licząc na jakikolwiek zarobek.
Pokaż cały komentarz
Pendrakhon 5 lutego 2015 21:25:40
5 15
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
programista 6 lutego 2015 12:23:31
7 2
Minecraft jest hitem i zarobił setki milionów, a został wykonany na prywatnym silniku, przy śmiesznie niskim budżecie, przez gościa który obiektywnie jest bardzo słabym programistą, i do tego jeszcze w Javie uważanej (niesłusznie) za powolną. Kluczem do hitu jest oryginalność i grywalność, a nie mega wypasiona grafika i aktorzy z okładek gazet. Niestety właśnie wielu dużych producentów gier o tym zapomina (np. EA), idzie na efekciarstwo i wypuszcza gnioty kosztujące miliony.
Pokaż cały komentarz
rety 7 lutego 2015 06:25:52
5 2
bzdury piszesz teraz sa lepsze i bardziej rozudowane gry niz kiedys .....a to ze tobie sie kiedys bardziej podbaly a taeraz juz nie to znaczy ze gry sie Tobie znudzily . Podaj mi lepsze gry niz Shogun 2 total war, europa universalis , endles space , Skyrim i dlugo by jeszcze wymieniac . co do tego starcrafta to obecnie jest duzo lepszy starcraft niz starcraft 1 , co do diablo to faktycznie seria poszla w dol ale blizard nastawil sie na odbiorcow mniej wymagajacych ... natomiast jezeli chodzi o half life to uwazam ze sa obecnie duzo lepsze gry w tym gatunku. irytuja mnie ludzie co uwazxaja ze kiedys wszystko bylo lepsze . Sadzac po tytulach ktore wymieniles to i tak jestes mlodszy odemnie , bo ja zaczynalem grac w czasach commodore a pozniej amigi 500 i tez bym mogl teraz smuci ze nie ma syndicate czy sennsible socer ...a prawda jest taka ze obecnie sa duzo fajniejsze gry tylko trzeba umiec sie cieszyc a nie narzekac
Pokaż cały komentarz
qwerty 7 lutego 2015 11:41:26
2 2
Dla mnie minecraft jest ewenementem. Nie wydał bym złotówki na tą grę a wyszła nawet na Ps4. Chyba dlatego że grafika jest tam taka wymagająca
Pokaż cały komentarz
programista 8 lutego 2015 12:36:37
4 0
Minecraft jest najlepiej sprzedającą się grą na PC wszechczasów. Napisany w Javie przy garażowym budżecie, praktycznie bez promocji, i do tego bez DRM. Dostał też niejedną recenzję lepszą niż gry AAA promowane za miliony. Dzięki Javie chodzi na Macu i Linuksie, i jest dużo łatwiej modowalny niż inne gry (co nakręca popularność). Wytwórnie gier AAA powinny spalić się ze wstydu. :P A odnośnie technologii wytwarzania oprogramowania i narzędzi, to duży gamedev był zawsze konserwatywny i zacofany. Kiedy wszyscy programowali w Pascalu (Mac OS) / C (Unix), programiści gier twardo kodzili w assemblerze. Kiedy w latach 90-tych spopularyzowało się C++ (głównie za sprawą Microsoftu), to gamedev powoli się przestawił na C, ewentualnie C z klasami. Gdy C++ zostało wyparte przez Javę i C# w ubiegłym dziesięcioleciu, to wtedy gamedev nagle sobie o C++ przypomniał i pozwolił mu nie zginąć w zapomnieniu. I tak jest do dziś, choć developerzy Indie już raczej coraz częściej używają nowszych technologii - Java (np. JMonkeyEngine), C# (XNA), Obj C (gry na iOS). Dlatego wsparcie powinno iść w stronę developerów indie i małych producentów, bo to oni głównie popychają rozwój technologii, który przydatny jest w innych dziedzinach, a nie dużych, mało innowacyjnych wytwórni, które jadą na starych silnikach z epoki kamienia łupanego.
Pokaż cały komentarz
Schizm 8 lutego 2015 21:50:16
0 0
Niestety ale to fakt. W zasadzie powiedziałeś dokładnie to samo o czym myślę. Wszystkie gry teraz to tylko komercha i nabijanie kieszeni. 0 pasji :/
Pokaż cały komentarz
io 13 lutego 2015 22:05:13
4 1
a co może jest inaczej? :) muzyka to totalne dno (ja akurat lubiłem zawsze hip-hop ze stanow, dzis tego nie da sie słuchać, ale w latach 90 to było coś), a filmy?? to samo, same kreskówki dla dzieci, gdzie filmy formatu Platoon, czy Aliens? Najepsze filmy Hollywood robił w latach '80, później już było tylko coraz gorzej...

a współczesna młodzież? to kompletni idioci zapatrzeni w smartfony i swoje pokemony, stracone pokolenie wychowane na głupich reklamach i serialach...
Pokaż cały komentarz
gsc 15 lutego 2015 09:17:08
4 1
Nie przekonales mnie, dobrze pamietam czasy 8 bitow w latach 80, gry graficznie sa coraz lepsze i co z tego jak nie maja juz tej duszy, klepane masowo dla masowych odbiorcow, ilez gatunow gier odeszlo do lamusa, symulatory, przygodowe itp,. Dla mnie kazda gra z lat 90 a nawet 80 to istne perelki. Co z tego ze moge kupic tzw wypasiony sprzet jak na twardym z sentymentu wciaz goszcza seria Fallot, Jagged`, CM, Steel panthers, Total Anichilation i jeszcze wiele wiele innych bym tam wsadzil. Ilez facetow poznalo swoje zony na konwentach Diablo, ilez radosci te gry dawaly, zgodze sie ze wiek robi swoje, ale magii przepisywania w latach 80 listingow Basica z Bajtka nie zapomne do dzis, tak jak Bruce lee, Zorro, The last Ninja i wiele wiele innych cudownych tych gierek.
Co do Sindicate, to jest jak wino czy The last Patrol, czasy Dosa, konfiguracji kluczowych plikow systemowych, zabawy z emulacja dzwieku, tego sie nie zapomina, niech dzisiejsza mlodziez lupi w Assasiny Creddy i inne cuda, dla mnie to zwykle smiecie jak filmy Bollywood
Pokaż cały komentarz
Olo 3 lutego 2015 13:56:27
54 4
A może jakieś dotacje na zwalczanie bełkotu nowomowy ?
>> ...Krajowych Inteligentnych Specjalizacji. Na listę wpisano "Innowacyjne Technologie Kreacyjne"....<<

Boszesztymój.....co za czasy nastały...kto takie nazwy wymyśla i kto je akceptuje ?
Pokaż cały komentarz
kkj 3 lutego 2015 10:08:18
72 27
nie macie pracy Europejczycy? - to grajcie w gry komputerowe - buuuhhaaaaa - idiotyzm kompletny
Pokaż cały komentarz
j23 3 lutego 2015 20:02:21
64 27
Znów kretynów z Nas robią. Gry komputerowe ???. Może by dofinansowali ośrodki badawcze, przemysł, dofinansowali patenty itp. W ten sposób to tylko chcą zniszczyć ten kraj, aby kiedyś go przejąć, jako teren dla rozwoju przyszłych swoich pokoleń..
Pokaż cały komentarz
nick 4 lutego 2015 07:32:24
18 8
no wlasnie wspieraja przemysl....rozrywkowy a ten przynosi bardzoo duze zyski bo ludzie lubia grac czy to na pc, laptopie czy konsoli, ludzie graja dla relaksu po pracy czy dla zabawy z przyjaciolmi :) To przynosi zyski wiec w to inwestuja pieniadze, tam gdzie nie bedzie straty oplacalnosc jest wieksza. Napisanie gry nie jest takie proste i wymaga bardzo dobrej znajomosci jezyka C+ i innych wiec w zasadzie to wspieranie dzialu IT (praca dla informatykow)
Pokaż cały komentarz
programista 5 lutego 2015 11:10:40
5 8
Nie ma języka C+, jest tylko C++. Zresztą znajomość języka ma małe znaczenie, to najmniej ważna i najłatwiejsza rzecz do nauczenia, C++ można nauczyś się w miesiąc. Gry natomiast wymagają bardzo dobrej znajomości matematyki (matematyka dyskretna, analiza, algebra, geometria analityczna), fizyki oraz sprzętu na który grę się pisze, i tego się już nie da nauczyć w miesiąc. Poza tym nie przesadzajmy z wielkością sektora gier. Jedna większa firma z sektora poważnego i nudnego IT (np. Oracle, Apple albo IBM) mogłaby wykupić niemal cały rynek gier, jakby chciała (takie EA przy Oraclu to jak warzywniak Mietka przy sieci Tesco).
Pokaż cały komentarz
fuss 5 lutego 2015 14:24:21
11 2
Nick i programista mają pojęcie o grach jak świnia o gwiazdach. Najbardziej zaawansowanym elementem współczesnych gier jest silnik odpowiedzialny za renderowanie, fizykę itp. Na tym silniku działają mapy, grafika i logika gry. O ile napisananie silnika to spore wyzwanie programistyczne to reszta to już raczej żmudne i bardzo pracochłonne zajęcie dla średnio wykwalifikowanych grafików i projektantów. W Polsce nie pisze się silników gier tylko używa zakupionych z "zachodu". Ze względu na tanią siłę roboczą całość nawet się opłaca ale nie jest to jakaś wielka innowacja i hitech jak to przedstawiają redaktorzy ignoranci.
Pokaż cały komentarz
Gość 5 lutego 2015 20:17:46
2 0
czytam te wasze bzdety i się popłakałem ze śmiechu. W Polsce wiele firm pracuje na prywatnych silnikach przepisywanych z projektu na projekt, jednak minusem tych silników jest to, że pochodzą z lat 90-2000 (np. elephant z Tate interactive, Grace 1,2,3 z Reallity Pump jakieś nonejmowy silnik z Bluebeera, Teyon etc.) nie da się te silniki bardziej rozbudować ze względu na strukturę i pisanie ich pod procesory o małej ilości rdzeni o dużej mocy, tak jak to było w latach 2000. Obecnie firmy przechodzą na UE4, CryEngine, Unity bo taniej i szybciej jest kupić licencje na taki silnik ( wydawanie gier na PS4 i Xbox one jest drogie a zwłaszcza jeśli chodzi o silnik UE4) i support. C++ to podstawa i nawet będąc designerem musisz znać jego podstawy a będąc grafikiem warto się zainteresować MEL'em by nie truć d**y ciągle programistą o nowe toole lub pluginy. A żeby nie było, pracuje w tej branży od 6lat i ta branża to też wylęgarnia dobrych grafików i programistów którzy później trafiają np. do filmówek.
Pokaż cały komentarz
fuss 5 lutego 2015 21:49:17
1 1
Gość twoje słowa chyba potwierdzają że silników w Polsce się nie robi. Może to nie tylko kwestia możliwości developerów ale także dość duże zapóźnienia na tym polu zmniejszające opłacalność (takie silniki i inne narzędzia zaczęto rozwijać ponad 20 lat temu więc ciężko było by dogonić czołówkę). Z tego co pamiętam to jakaś polska firma blisko 10 lat temu odgrażała się że stworzy własny silnik ale jakoś nic więcej o nich nie słyszałem. Nie siedzę w temacie więc może coś przegapiłem ale zawsze kody bardziej mnie interesowały od samych gier :)
Pokaż cały komentarz
programista 6 lutego 2015 11:12:04
4 0
Silników może się nie robi, ale dostosowuje się silniki zakupione z zachodu. Wiedźmin działa na mocno zmodyfikowanym silniku Aurora, a pierwsza wersja miała wyjść na silniku autorskim stworzonym w CD Projekt RED (nastąpiły jednak zmiany osobowe i zdecydowano się zakupić gotowy silnik i dostosować). Co do możliwości developerów, to Polska ma jednych z najlepszych na świecie, ale najlepsi developerzy nie zajmują się tworzeniem gier, bo tak jak pisałem wcześniej, jest to względnie mały i kapryśny rynek, i nie da się na tym zarobić (zwłaszcza w Polsce) tyle, co na sprzedaży aplikacji dla biznesu.
Pokaż cały komentarz
Gość 6 lutego 2015 17:19:56
2 0
Cały czas słyszę o tych najlepszych na świecie programistach ale jak się zajrzy np na Surce Forge to jakoś nie widać tych polskich programistów. Tylko tłumacze polscy są ale to chyba oczywiste :). Jakieś ciekawe polskie projekty Open Source ktoś zna? Bo chętnie bym obejrzał nie ważne w jakim języku i na jaki temat. PS: Anakondę już widziałem ale raczej d... nie urywa co nie znaczy że zrobił bym lepiej.
Pokaż cały komentarz
Gupia 6 lutego 2015 17:24:03
2 1
Najlepsze silniki mają stare angielskie lokomotywy z 19 wieku, co najmniej jedna taka jeszcze jeździ :-)
Pokaż cały komentarz
ziomislaw 7 lutego 2015 01:05:50
1 0
Z polskich silników to chociażby Chrome Engine autorstwa Techlandu... Dużego komercyjnego sukcesu (w sensie odsprzedaży samego silnika dalej) nie osiągnął, ale kilka hiciorów Techlandu jest na tym silniku opartych. Chociażby Call of Juarez czy Dead Island.
Pokaż cały komentarz
programista 7 lutego 2015 11:05:17
0 1
Z projektów opensource trudno powiedzieć, które są polskie, a które nie, bo najczęściej są to projekty międzynarodowe. Przy kernelu Linuksa czy projektach sygnowanych przez GNU/FSF albo APACHE pracuje mnóstwo Polaków, istnieją też topowe projekty, gdzie Polacy mają duży udział w projektowaniu / architekturze, a nie tylko klepaniu kodu.
Pokaż cały komentarz
V-2 7 lutego 2015 13:51:55
2 0
"Zresztą znajomość języka ma małe znaczenie, to najmniej ważna i najłatwiejsza rzecz do nauczenia, C++ można nauczyś się w miesiąc"

Można, tylko jakie będą tego efekty... ile razy użerałem się z płodami pracy takich "programistów", co to "nauczyli się w miesiąc", bo to "najmniej ważne"
Pokaż cały komentarz
programista 8 lutego 2015 12:21:47
6 0
@V-2: Jak ktoś jest dobrym programistą i zna już jakiś inny podobny język bazujący składniowo na Algolu wcześniej, i umie myśleć to się C++ nauczy bardzo szybko. Jeśli ktoś jest mało kumaty, to i 10 lat mu nie wystarczy (znam takich). W programowaniu sam język jest najprostszą rzeczą, natomiast ogólna umiejętność programowania (niezależna od języka) tj. umiejętność rozwiązywania problemów, stosowania właściwych algorytmów i wzorców projektowych, projektowania API itp. już nie. Tego się człowiek uczy latami na bazie doświadczenia i język ma znaczenie drugorzędne (choć pewne oczywiście ma). Dlatego możesz posadzić juniora świeżo po studiach z 3 letnim doświadczeniem w C++ w małych projektach (gdzie C++ to jedyny jego język, który umie, no może poza Pascalem i PHP) obok 45-latka, który nie klepał kodu w C++ od 10 lat, ale od 20 lat pisze soft w różnych językach, i ten drugi zmiażdży jakością kodu tego pierwszego, mimo że będzie musiał może trochę częściej do dokumentacji zaglądać, bo nie będzie znał stdliba na pamięć.
Pokaż cały komentarz
io 13 lutego 2015 22:10:50
1 0
a kto jeszcze zagłada na sourceforge? to było 10 lat temu... Dziś to github już dawno przejał pałeczkę...
Pokaż cały komentarz
Gość 25 lutego 2015 02:21:49
0 1
A nie wiesz że branża gier komputerowych jest obecnie jedną z najbardziej rozwojowych w Polsce? Czerpiemy coraz większe zyski z produkcji gier jako kraj, podczas gdy dofinansowanie przemysłu (fabryki, kopalnie) to wywalanie pieniędzy w błoto, bo i tak nie będziemy tak tani i skuteczni jak Indie czy Chiny, a do wydobycia węgla i tak już dopłacamy przez nasze "kochane" związki zawodowe...
Pokaż cały komentarz
xyz 5 kwietnia 2015 13:15:53
1 0
malo kto pisze swoj silnik, bo po co jak sa swietne gotowe i tanie. celem jest zarobic kase a nie wynalezc kolo od nowa...
Pokaż cały komentarz
xyz 5 kwietnia 2015 13:16:50
1 0
malo kto pisze swoj silnik, bo po co jak sa swietne gotowe i tanie. celem jest zarobic kase a nie wynalezc kolo od nowa...
Pokaż cały komentarz
Lou Cypher 3 lutego 2015 15:37:03
49 15
Kolejny dowód na to że władze UE mają sznurek łączący uszy zamiast mózgu a głowę tylko po to żeby deszcz do środka nie napadał.
Pokaż cały komentarz
Biały 3 lutego 2015 08:29:54
10 0
Znając życie i matołów z UE to pewnie będą wspierać "twórców" beznadziejnych gniotów w które nikt nie będzie chciał grać. Najlepszym sposobem na dobranie się do tej kasy będzie pisanie gniotów na temat "globalnego ocieplenia", gender i innych, podobnych bajek obowiązujących w UE.
Pokaż cały komentarz
MAREK@INTERIA.PL 24 maja 2015 20:18:22
0 0
tusk i jego klika polikwidowali gry a teraz unia odnowi za grubą kasę i mądry ten tłusk był miał olej w głowie , ale ze sików od kobyły
Pokaż cały komentarz
Pokaż więcej komentarzy
Nowe pieniądze z UE dla przedsiębiorców. Sprawdź, jak je otrzymać

Nowe pieniądze z UE dla przedsiębiorców. Sprawdź, jak je otrzymać

W nowej finansowej perspektywie unijnej więcej pieniędzy będzie przeznaczone na wsparcie dla przedsiębiorców w postaci instrumentów zwrotnych. Czyli nieco odmiennie niż poprzednio. Różnice tłumaczy
Unijne środki czekają na przedsiębiorców. Wnioskuj nawet na drugim końcu Polski

Unijne środki czekają na przedsiębiorców. Wnioskuj nawet na drugim końcu Polski

Webinarium testowe widok

Webinarium testowe widok

Unijne pieniądze dla firm. Bez zbędnych formalności!

Unijne pieniądze dla firm. Bez zbędnych formalności!

Już za kilka miesięcy zostaną rozpisane pierwsze konkursy na pieniądze dla przedsiębiorców, w ramach kolejnej transzy funduszy unijnych, zaplanowanych na lata 2014-2020. Tym razem pieniądze mają się

pokaż więcej