1007
Maciej Kusznierewicz 14.04.2015

W Poznaniu projektują supernowoczesny tramwaj. Czym zaskoczy?

 W Poznaniu projektują supernowoczesny tramwaj. Czym zaskoczy?

fot: (mat.prasowe)

Cichszy niż konkurencja, energooszczędny i bardziej komfortowy – taki będzie tramwaj, nad jakim pracują firma Modertrans Poznań i Politechnika Poznańska. Moderus Gamma, bo o nim mowa, zostanie wyposażony w wiele innowacyjnych rozwiązań, z regulacją wysokości podłogi włącznie.

Modertrans to powołana 10 lat temu przez miasto Poznań i tamtejsze MPK spółka zajmująca się projektowaniem, produkcją i modernizacją tramwajów. Pasażerowie ze stolicy Wielkopolski, Gdańska, Górnego Śląska czy Szczecina zapewne kojarzą pojazdy o nazwie Moderus. To rodzina tramwajów, która powstała na bazie popularnych „akwariów” i „szybkowców”, jak ze względu na dużą powierzchnię okien nazywano pojazdy o numerze 105N.

Dwukrotnie cichszy

Po Moderusie Alf  i Beta przyszedł czas na Moderus Gamma.

– Każdy kolejny etap badań i prac to tramwaj o wyższym stopniu zaawansowania technologicznego. Wiedza zdobyta podczas realizacji wcześniejszych projektów zostanie wykorzystana w najnowszym przedsięwzięciu – mówi Maciej Kin z Modertransu.

Tak jak poprzedni model nowa maszyna zostanie zaprojektowana i zbudowana całkowicie od podstaw. W nowym tramwaju będą elastyczne koła, innowacyjny pod względem funkcjonalnym system usprężynowania, urządzenia elektryczne, pracujące w paśmie niesłyszalnym przez człowieka oraz osłony, pełniące rolę ekranów akustycznych. Efekt? Pojazd będzie bardziej cichy.

– Obecnie tramwaje emitują hałas o natężeniu 80 dB. Zakładamy, że uda nam się zejść do około 75. Mając na uwadze, że dźwięk mierzony jest w skali logarytmicznej, ograniczenie hałasu o 3-4 dB odbierane jest przez ludzkie ucho jako dźwięk dwukrotnie cichszy – wyjaśnia Kin.

Tramwaj jak bolid

W pewnym aspekcie Moderus Gamma będzie przypominać bolid F1. Tak jak ten ostatni będzie zamieniać energię kinetyczną, jaka powstaje w trakcie hamowania w energię elektryczną. Następnie będzie ją magazynować w superkondensatorach i wykorzysta w trakcie rozruchu.

Technologia odzysku nie będzie jednak montowana w wersji standardowej.

– Pojazd zostanie przystosowany do zabudowy superkondesatorów, ale ich instalacja będzie w dużej mierze zależeć od wymagań naszych klientów i zasobności ich portfela.

Kolejną innowacją jest system regulacji wysokości podłogi. Standardowo będzie się ona znajdować 35 cm nad główką szyny (ta ma wysokość 17 cm, licząc od podłoża), ale będzie można płynnie dostosowywać ją do położenia peronów przystankowych.

– Takiego rozwiązania nie stosuje żaden polski producent taboru tramwajowego – chwali się Kin.

Bez szarpnięć i kołysania

W części pasażerskiej podłoga będzie całkowicie płaska. – Nie będzie żadnych pochyleń ani wzniosów. Dzięki temu poruszanie się wewnątrz naszego tramwaju będzie bezproblemowe.

Komfort podróżowania wzrośnie również dlatego, że pojazd nie będzie tak szarpać, kołysać ani podskakiwać. Jazda będzie bardziej płynna.

By tak się stało, inżynierowie Modertransu i naukowcy z Politechniki Poznańskiej tworzą modele matematyczne i przeprowadzają na ich podstawie symulacje komputerowe. Ich efektem ma być m.in. optymalny wskaźnik spokojności biegu maszyny, czyli małe drgania poprzeczne na poziomie nadwozia (tzw. wężykowanie).

Elementem poprawiającym bezpieczeństwo pasażerów będzie też monitoring online parametrów charakteryzujących stan pojazdu (zużycie elementów zawieszenia, bezpieczeństwo przed wykolejeniem, stan powierzchni tocznej koła, komfort jazdy) i stan infrastruktury (zużycie powierzchni tocznej toru, pęknięcia szyn, zmiany szerokości i przechyłki toru). Za sprawą modułu detekcji uszkodzeń torów Moderus Gamma ma być mniej podatny na wykolejenia.

Poprzednia Strona 1 z 2 1 2 Następna
1007 Co sądzisz? Zajrzyj do komentarzy

Komentarze1007

Popularne Najnowsze

mike 16 kwietnia 2015 09:58:43
91 4
odzysk energii z hamowania jest pomyslem prawie tak starym jak tramwaj.....
Oczywiscie nowy jest koncept superkondensatorów
Pokaż cały komentarz
Gość 16 kwietnia 2015 23:48:48
3 1
Też na to zwróciłem uwagę. Stare tramwaje zwracały prąd po prostu do sieci. Po co baterie kondensatorów, skoro tramwaj jest połączony z siecią zasilającą?.
Pokaż cały komentarz
Gość 19 kwietnia 2015 21:42:26
1 1
Jaki nowy koncept superkondensatorów? Jak byś się troszkę interesował to takie rozwiązanie jeździ już po Polsce seryjnie a wykonawcą tego projektu jest polska firma a pierwsze przymiarki z tramwajami były już lata temu w Chorzowie ale tramwaje nie przeszły UDT bo kontroler uznał że superkondensatory są zbyt niebezpieczne dla pasażerów.
Pokaż cały komentarz
trampek 7 maja 2015 21:39:13
0 1
dziwna ale Tramwaje Warszawskie kupiły chyba 40 sztuk z tym nowym konceptem :) umowa z zeszłego chyba roku - wygrała PESA.
Pokaż cały komentarz
Gość 13 maja 2015 03:45:09
0 0
Magazynowanie energii z hamowamia jest stosowane od wielu lat w nowojorskim metrze
Pokaż cały komentarz
ted 15 czerwca 2015 19:32:51
0 0
Nie w Chorzowie a w Warszawie i Lublinie w T-busie.
Pokaż cały komentarz
Gość 14 kwietnia 2015 23:10:09
127 43
wolałbym stary, ale bezpłatny...
Pokaż cały komentarz
Beria 16 kwietnia 2015 08:20:42
16 12
no właśnie, jak coś jest bezpłatne, to jest do bani, wolę zapłącić i mieć porządną usługę niż całe życie męczyć się z socjalizmem, pomyśl o tym , czy myśl sowiecka, nie za bardzo przeniknęła twój umysł...
Pokaż cały komentarz
Gość 17 kwietnia 2015 11:33:48
19 1
Nie ma czegoś takiego jak bezpłatne. Żyjesz w jakimś matrixie. Jeśli jest tzw "bezpłatne" tzn. że państwo najpierw musiało skądś pieniądze na dofinansowanie wziąć. A te pieniądze były m.in. z twoich podatków.
Pokaż cały komentarz
V-2 20 kwietnia 2015 22:07:12
10 1
A prawdopodobnie będziesz mieć stary płatny, bo to, że nowy tramwaj projektują w Polsce nie oznacza jeszcze, że to polskie miasta będą go kupować.
Pokaż cały komentarz
Nick Takise 23 kwietnia 2015 10:05:02
4 1
Bo Polacy wolą zagraniczne produkty.
Pokaż cały komentarz
Pyrlandia 7 maja 2015 23:12:48
4 0
oto prawdziwy Poznaniak;-)
Pokaż cały komentarz
Gość 14 kwietnia 2015 21:27:57
75 15
Tylko czy rozstaw szyn sprawdzą
Pokaż cały komentarz
Gość 15 kwietnia 2015 09:40:16
9 12
nie mart sie sprawdzą bo to polacy a ty wracaj do szparagów bo cie helmunt zwolni i nie bedziesz miał za co szmelcwagena kupić , a tak z czystej ciekawośći jak tniesz szparage dla wroga na wygnaniu jak ten śmieć to co cie motywuje ???? nie mów , zgadne myśl wdychania koszernych bonków z fotela kierowcy szmelcwagena pajacsata !!!! ahahahahahah
Pokaż cały komentarz
Gość 16 kwietnia 2015 14:51:50
4 0
Generalnie ten "szaraczek" to był prototyp Tramino, teraz śmiga po Krakowie
Pokaż cały komentarz
Gość 19 kwietnia 2015 19:57:59
1 1
a na h%j?
Pokaż cały komentarz
Gość 19 kwietnia 2015 19:59:42
0 1
gubi se leszczu
Pokaż cały komentarz
historyk kolei ;-) 21 kwietnia 2015 12:19:46
6 1
Cytat z historii Rosji: "Na ch.j szersze?" spytał car i w ten sposób powstał szerszy rozstaw szyn w Rosji.
Pokaż cały komentarz
Mata1 15 kwietnia 2015 08:50:32
155 104
Na razie Poznań ma świeżutkie tramwaje z lat '60 z niemieckiego demobilu hahahaha :-)
To takie ogórki jakby ktoś nie widział ,a jeżdżą od kilku lat. Sterowanie na tzw. korbkę.
Poznań miasto know-how dobre dobre i trodno ten układ co funkcjonuje nazwać komunikacją publiczą ale Pan Prezidento zmusi wszystkich do rowerów tylko niech drogi rowerowe pobuduje najpierw.
Pokaż cały komentarz
cat 15 kwietnia 2015 13:24:35
38 2
Mata1 - od komunikacji Poznania to się odczep. W Poznaniu od dawna wszystkie autobusy są niskopodłogowe. Jak Warszawa odmalowywała i pucowała swoje Ikarusy to w Poznaniu już jeździły niskopodłogowe. Tylko niskopodłogowe. Jak po Warszawie jeździło jeszcze mnóstwo tramwajów 102N, te z Poznania dawno poszły na złom. Co do Helmutów... są stare, kupione jakiś czas temu, zostało ich kilka, część z nich jest przystosowana do ruchu wahadłowego i przydaje się przy remontach torowisk. O wiele więcej jest niskopodłogowych nowych Tramino i dzięki temu na każdej linii kursują tramwaje niskopodłogowe ułatwiające życie ludziom niepełnosprawnym
Pokaż cały komentarz
kr 15 kwietnia 2015 14:07:09
42 4
ty chyba ostatnio POZNAŃ widziałeś w latach...60-tych
Pokaż cały komentarz
Kwiatkowski 15 kwietnia 2015 23:54:49
5 21
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
Hari1 16 kwietnia 2015 09:08:06
16 4
Mata1 - po prostu kłamiesz. Poznań ma duża ilość najnowocześniejszych Siemensów, ponadto niskopodłogowe Tatry. Możesz nie lubić prezia (niwczesne tramwaje zakupione były zresztą jeszcze przez jego poprzednika, ale nie łzyj chociaż.
Pokaż cały komentarz
Polska 17 kwietnia 2015 13:20:19
3 21
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
Gość 16 kwietnia 2015 09:54:30
8 6
Siemensy to największy badziew jaki Poznań kupił ( no. może tylko czeskie TKD mogły równać się im w ilości rozkraczeń bez powodu :) stare helmuty może mało komfortowe ale działają :) Poznań ma teraz komunikację ( w centrum i Grunwald) rozwaloną totalnie przez durne euro ale kilka lat wcześniej jako student bardzo ją chwaliłem, w porównaniu z innymi dużymi miastami w Polsce ilość połączeń, punktualność, ceny biletów zdecydowanie na plus dla Poznania. Bilety elektroniczne ( korzystające z aplikacji JAVA, o smartfonach wtedy nie słyszano jeszcze ) wprowadzili jako pierwsi w Polsce
Pokaż cały komentarz
Gość 16 kwietnia 2015 11:01:43
25 2
kolejny d**ek z Azji, który Poznań z zazdrością na widokówkach z lat 60-tych oglądał...
Pokaż cały komentarz
kkk 16 kwietnia 2015 12:59:46
4 9
Racja, za dużo jeździ staroci po mieście do których wsiadając zastanawiasz się czy aby na pewno dojedziesz do celu.Autobusy super ale tramwaje mają wiele jeszcze do życzenia.Na Euro jeździły nowe "szaraczki" czy te tramwaje gdzieś się poruszają po Poznaniu czy to tylko była pokazówka ? :)
Pokaż cały komentarz
erap2 16 kwietnia 2015 15:54:06
8 2
To ty chyba tramwajów z innych miast nie widziałeś. W Gorzowie Wlkp helmuty są całą flotą w tym momencie i tylko one wyjeżdzają na linię
Pokaż cały komentarz
do Gość 17 kwietnia 2015 13:21:31
0 8
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
zaa 18 kwietnia 2015 15:56:46
11 3
buraku a byłeś chociaż w Poznaniu? Ja będąc w stolicy własnie oglądam zabytki na torach. W Poznaniu na 10 tramwai jest 6 nowych ciulo.
Pokaż cały komentarz
Gość 18 kwietnia 2015 20:39:25
7 3
"Helmuty" nie są na korbkę tylko na pedały. To wcale nie jest zły tramwaj, chociaż stary. Zresztą myślisz, że wszędzie jeżdżą nowiuteńkie i farbą pachnące? Dopiero co przyjechałem z Belgii - tam też jeżdżą takie łudząco podobne do tych, które mamy w Poznaniu.
Pokaż cały komentarz
eerr 19 kwietnia 2015 10:29:05
8 2
jeden nowy solaris tramino to koszt chyba 10 helmutów, za to przy -20 st.C tylko helmuty jeździły.... wniosek - trzeba mieć i nowe i helmuty na wszelki wypadek, to się nazywa rozsądek - taka cecha rzadko spotykana w PL, ale w Wlkp. jeszcze gdzieniegdzie przetrwała. PKP miała podobny problem kilka lat temu przy -20 tylko spalinówki były na 100% pewne - nawet Helenę z Wolsztyna na normalne przewozy wyciągnęli :) za to autobusy - tak chyba mamy najnowocześniejszy tabor w PL, tzn. liczony brakiem wraków typu ikarus, bo oczywiście mniej liczny niż w Wawie. Co do zasady stolica ma lepiej rozplanowaną komunikację - efekt skali, ale z taborem to krucho - chociaż mają już nasze Solarisy ;) z czasem pewnie będzie się zmieniać - pytanie czy utrzymamy w Poznaniu tempo :)
Pokaż cały komentarz
pyrka 19 kwietnia 2015 22:01:37
11 1
Ja na komunikacje w Pń nie narzekam, jeżdżę od 20 lat zarówno busy jak i bimby się rozwijają, oczywiście stare też jeżdżą i nawet dobrze, szczególnie porami nocnymi gdzie wiara się nie potrafi ogarnąć po imprezach. Poza tym poznań ma prawdopodobnie jedną z lepszych komunikacji w PL wiec nie wiem skąd jesteś ale nie masz pojęcia co piszesz,
Pokaż cały komentarz
geograf cywilizacji 21 kwietnia 2015 12:33:57
3 1
Za Bugiem i Białymstokiem rozpoczyna się Azja. Moskwa jest stolicą Azji w europejskiej części kontynentu (od Uralu na zachód do Bugu).
Pokaż cały komentarz
geograf cywilizacji 21 kwietnia 2015 12:38:36
4 1
Za Bugiem i Białymstokiem rozpoczyna się Azja. Moskwa jest stolicą Azji w europejskiej części kontynentu (od Uralu na zachód do Bugu).
Pokaż cały komentarz
TOM 22 kwietnia 2015 23:22:38
4 2
Poznań ma najlepszy tabor w Polsce, jak w Poznaniu jezdziły pierwsze niskopodłogowe TATRY to w innych miastach kulały się stare 103 N. O Siemensach które jeżdżą tylko w Poznaniu, czy Solarisach Tramino chyba też nie Słyszałeś hehehe
Pokaż cały komentarz
Nick Takise 23 kwietnia 2015 10:15:03
8 3
Czy pisząc o Warszawie macie na myśli to miasto na wschodzie Polski, gdzie i kultura mocno wschodnia. Czy to jest to samo miasto które sromotne porażki i klęski przekuwa w godne chwały zwycięstwa ( np powstanie).
I ten smród onuc. Jak oni to wytrzymują?
Pokaż cały komentarz
Nick Takise 23 kwietnia 2015 10:20:31
8 3
Wszawa to Azja. Mentalnie i kulturowo to nawet zadupie Azji.
Pokaż cały komentarz
jc 3 maja 2015 16:18:39
1 1
Belgia to ten kraj w ktorym 90% mieszkancow wstydzi sie mieszkac
Pokaż cały komentarz
AAAA 15 czerwca 2015 20:14:21
0 0
niskopodłogowe wszystkie autobusy? bez żartów jeżdżę codziennie jest ich więcej niż tramwajów ale i tak dno
Pokaż cały komentarz
!!!!!!!!!! 15 czerwca 2015 20:15:15
0 0
jeżdżą stare poniemieckie trupy, pogierkowskie też i to na linii Pestki!!!!!!!!!!!!
Pokaż cały komentarz
musher 17 kwietnia 2015 11:43:15
39 2
Na rozp*eprzonych szynach nawet taki tramwaj nic nie warty.
Pokaż cały komentarz
Mateusz 22 kwietnia 2015 20:40:41
42 6
Większym problemem od hałasu są drgania emitowane id tramwajów, które niebezpiecznie wpływają na zabudowę mieszkalną miast a co za tym idzie również szkodzi zdrowiu. Dowodem jest wadliwie zrewitalizowana ulica Dworcowa w Bydgoszczy gdzie drgania emitowane od tramwajów dwukrotnie przekroczyły normę.Taki stan trwa już prawie trzy lata co doprowadza do dewastacji budynki oraz wprowadza śmiertelne choroby mieszkańców.Prezydent miasta wie o tym zjawisku od czasu uruchomienia tego torowiska to jest od października 2012 roku.Brak mądrości tego pana by nie powiedzieć głupoty już zebrał drastyczne żniwo. Ludzie chorują na wylewy , udary mózgu i nerwice. Drgania uwalniają się tylko na 4 i pół godziny w ciągu doby.
Pokaż cały komentarz
nicolletka 22 kwietnia 2015 22:17:12
2 14
Pokaż cały komentarz
Ukryty ze względu na zbyt dużą ilość negatywnych ocen. Pokaż
MAC 23 kwietnia 2015 12:33:01
16 0
Mateusz jak torowisko projektowała Bydgoska Komunalka , a budowało to ZUE to czego można się było spodziewać.
Użyto najtańszych materiałów ,oraz gównianych mat wibroizolacyjnych ( o ile je tam wbudowano). Także istotny jest stan taboru kursującego na tym odcinku.
Teraz można tylko płakać ,albo to rozebrać bowiem wszystkie inne sposoby ograniczenia tego zjawiska są zbyt kosztowne.
Pokaż cały komentarz
Mateusz 24 kwietnia 2015 14:39:29
17 0
Odpowiedź dla nikolletki. Tak jak prezydent Bydgoszczy nie umie czytać ze zrozumieniem tak i Ty Nicolletko możesz podać mu rękę albowiem nie dziwię się prezydentom ponieważ to stanowisko mogą piastować nawet analfabeci jednak dziwię się Tobie internautko, że nie zauważyłaś w moim tekście tego stwierdzenia: DRGANIA EMITOWANE OD TRAMWAJÓW DWUKROTNIE PRZEKROCZYŁY NORMĘ. Muszę jednak Ci wybaczyć, że chaotycznie czytasz tekst i w rezultacie go nie rozumiesz - to właśnie cecha specjalistów wiejskich zajmujących się kurami, jajkami, stajniami i nagminnym brakiem tam prundu.
Pokaż cały komentarz
gog 6 maja 2015 13:11:55
2 0
a puder ważna sprawa i podnosi IQ o 15% - patrz celebryci - bez pudru strasznie durnowaci - masz Mateuszu rację - czytanie ze zrozumieniem to poziom 6 klasy czyli pierwszego egzaminu w szkole - widać oblała choć to podobno niewykonalne - a jednak
Pokaż cały komentarz
Bucefał 11 maja 2015 15:00:21
1 0
I co z tego, że supr tramwaj? I tak go nikt u nas nie kupi, bo trzeba kupować nie nasze, gorsze i droższe a nie polskie, lepsze i tańsze.
Pokaż cały komentarz
<adamusik8@wp.pl> 12 maja 2015 07:03:42
0 0
To jest klasyczne odwracanie uwagi od podstawowych problemów m. Poznania.
Ważne bowiem jest info o tym czy tramwaj w ogóle przyjedzie, kiedy przyjedzie a dopiero potem co przyjedzie. Natomiast nic nie wspomniano o tym, że wszystkie autobusy są jeszcze spalinowe a już dawno powinny być a nie są elektryczne.
Pokaż cały komentarz
wrona 20 kwietnia 2015 06:40:19
27 6
W Polsce produkują dobre tramwaje, a rządzący polską kupią złom z zagranicy. Tak jak pendolino. Byle wziąść łapówke.
Pokaż cały komentarz
Pokaż więcej komentarzy
Nowe pieniądze z UE dla przedsiębiorców. Sprawdź, jak je otrzymać

Nowe pieniądze z UE dla przedsiębiorców. Sprawdź, jak je otrzymać

W nowej finansowej perspektywie unijnej więcej pieniędzy będzie przeznaczone na wsparcie dla przedsiębiorców w postaci instrumentów zwrotnych. Czyli nieco odmiennie niż poprzednio. Różnice tłumaczy
Unijne środki czekają na przedsiębiorców. Wnioskuj nawet na drugim końcu Polski

Unijne środki czekają na przedsiębiorców. Wnioskuj nawet na drugim końcu Polski

Webinarium testowe widok

Webinarium testowe widok

Unijne pieniądze dla firm. Bez zbędnych formalności!

Unijne pieniądze dla firm. Bez zbędnych formalności!

Już za kilka miesięcy zostaną rozpisane pierwsze konkursy na pieniądze dla przedsiębiorców, w ramach kolejnej transzy funduszy unijnych, zaplanowanych na lata 2014-2020. Tym razem pieniądze mają się

pokaż więcej